WIADOMOŚCI - Aktualności turystycznewróć do listy wiadomości

Wycieczka na Gorc Kamienicki

Piątek, 11 Sierpień 2017

6 sierpnia 2017r. odbyła się kolejna wycieczka autokarowo – piesza z cyklu „Wakacje z Przewodnikiem”.

Z Limanowej wyjechaliśmy kilkanaście minut po ósmej i poprzez Zamieście, Tymbark, Podłopień, Dobrą, Jurków, Wilczyce, Łostówkę dotarliśmy do Mszany Górnej. Z okien wygodnego autokaru mogliśmy podziwiać wybitne szczyty Beskidu Wyspowego: Łopień, Zęzów, Śnieżnicę, Ćwilin, Jasień, Lubogoszcz, Luboń Wielki i – oczywiście – Mogielicę. Następnie udaliśmy się w górę potoku Mszanka, będącego granicą pomiędzy Beskidem Wyspowym a Gorcami. Mszana Górna i Lubomierz to kolejne obserwowane przez nas miejscowości, a znaczące podjazdy wyprowadziły nas na przełęcz Przysłop (750 m. n.p.m.) – ciekawe miejsce pod względem geograficznym (łącznik pomiędzy Gorcami a Beskidem Wyspowym), widokowym (dolina Kamienicy Gorczańskiej na tle wspaniałego masywu Gorca) i historycznym (tutaj zlokalizował Władysław Orkan swoją powieść „W roztokach”); w niedawnej przeszłości to także miejsce pobytu i spacerów naszej noblistki Wisławy Szymborskiej.

Na przełęczy zaczął się pieszy odcinek naszej wycieczki. Maszerowaliśmy więc przez Rzeki (przysiółek Lubomierza) na polanę Trusiówka, na której w XVIII i XIX w. pracowała huta szkła, a obecnie znajduje się parking i miejsce biwakowe Gorczańskiego Parku Narodowego. Obok polany zaczyna się ścieżka edukacyjna GPN „Dolina Kamienicy”. Ma ona na celu podkreślenie piękna tej górskiej rzeki, ułatwienie obserwacji przyrody boru dolnoreglowego, pokazanie form ochrony płazów oraz przypomnienie niektórych historycznych wydarzeń. Spacerowaliśmy zatem tą ścieżką, a dłużej zatrzymaliśmy się przy przystanku nr 7 nazwanym „Papieżówką”. Znajduje się tutaj leśny schron (obecnie odbudowany i zabezpieczony), w którym dwutygodniowe wakacje, w lipcu 1976 roku, „urządził” sobie kardynał Karol Wojtyła – możemy się tylko domyślać, że w tamtym okresie jego publicznej aktywności takie spartańskie warunki, chwilowa izolacja od świata i piękno Gorców okazały się dla niego konieczne. Po tej krótkiej refleksji kontynuowaliśmy spacer górną częścią pętli omawianej ścieżki, po czym pokonując wąwóz potoku Spaleniec opuściliśmy – na chwilę –  teren GPN. Wspinając się zboczem Koszarek osiągnęliśmy grzbiet, którym wyznaczono niebieski szlak turystyczny prowadzący na Gorc Kamienicki. Szlak ten idący granicą GPN pozwolił nam dojść do polany Świnkówka, ładnie zagospodarowanej przez Park i upamiętnionej pobytem oddziałów partyzanckich podczas II wojny światowej. Kolejny etap to polana Gorc Kamienicki, a następnie szczyt Gorca Kamienickiego (1228 m. n.p.m.). Na szczycie podziwialiśmy wspaniałą wieżę widokową, niestety nie mogliśmy podziwiać samych widoków – taki klimat, takie góry…  Powrót to początkowo ta sama trasa, rozległa polana Gorca z gęstą mgłą, ale od czego wyobraźnia. Szlakiem niebieskim doszliśmy do Nowej Polany, a stąd doliną potoku Głębieniec, szlakiem czarnym, dotarliśmy do centrum Szczawy. Zadbano, by tutaj czekał na nas autokar.

Dokończeniem wyprawy był przejazd malowniczą trasą: Kamienica – Zbludza – Zalesie – Młyńczyska – Przełęcz pomiędzy Ostrą i Cichoniem – Stara Wieś – Limanowa. Trochę pokropieni deszczem, myśli o obiedzie na czas późniejszy zostawiając, ale przecież syci wrażeń, zameldowaliśmy się w Limanowej.

Wycieczka dofinansowana przez Starostwo Powiatowe w Limanowej.