WIADOMOŚCI - Informacjewróć do listy wiadomości

Coraz bliżej nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko

Poniedziałek, 06 Listopad 2017

4 listopada br. na stacji kolejowej w Mszanie Dolnej minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapowiedział rozpoczęcie budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko. Pierwsze pociągi mają, zdaniem ministra, ruszyć w 2026 roku. W briefingu prasowym udział wziął m.in. Wiesław Janczyk Wiceminister Finansów oraz Jan Puchała Starosta Limanowski.

31 października br. PKP PLK SA ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To kolejny krok do lepszych podróży w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Warte ponad 200 milionów złotych zadanie to największy pod względem zakresu przetarg na dokumentację projektową w historii PLK.

- Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci  – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.

Linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.

Nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Na inwestycji znacząco zyska transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych. Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.

Podczas briefingu prasowego w Mszanie Dolnej minister Andrzej Adamczyk poinformował. - Rozpoczynamy jedno z najważniejszych przedsięwzięć kolejowych w kraju. To nie jest inwestycja o charakterze lokalnym, to jest przedsięwzięcie o charakterze ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Celem tego przedsięwzięcia jest, aby podróż z Gdańska do Zakopanego wynosiła około sześciu godzin. Z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godziny, a z Krakowa do Zakopanego w godzinę i 40 minut. Dzięki linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna skróci się czas dojazdu pociągiem zarówno do Zakopanego, jak i do Nowego Sącza. - Dziś podróż pociągiem trwa ponad trzy godziny, okrężną trasą przez Tarnów. W przyszłości skróci się on do 1,5 godziny - zaznacza minister.

Projekt inwestycji ma być gotowy za dwa lata, a budowa ma się rozpocząć w 2020 roku.
 

fot. tv28.

 

Autor : oprac. Agnieszka Piwko / na podstawie: mib.gov.pl/
Wyświetleń : 135
Tagi :